Πόσα χρήματα κερδίζει μια αεροπορική εταιρεία για κάθε πτήση της;

Αλήθεια, έχετε αναρωτηθεί τα κόστη και τα κέρδη μιας εταιρείας, σε μια πτήση ρουτίνας; Πόσα κερδίζει η αεροπορική εταιρεία; Πόσα αεροπορικά εισιτήρια πρέπει να πουλήσει για να βγάλει κέρδος και σε τι ποσοστό τιμής για να καλύψει τα έξοδά της;

Πόσο κοστίζει μια πτήση;

Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απάντηση στο παραπάνω ερώτημα, δημιουργώντας μια υποθετική πτήση εσωτερικού Αθήνα-Θεσσαλονίκη με 170 επιβάτες. Κάθε ένας από τους επιβάτες πλήρωσε αντίτιμο που ισούται με 50€ .

Κάθε επιβάτης σε κάθε πτήση, το εισιτήριό του αναλογεί σε κάτι. Άλλοι επιβάτες «πληρώνουν» για την αεροπορική ασφάλεια και τις τυχόν αποζημιώσεις, άλλοι πληρώνουν τα καύσιμα, άλλοι τη συντήρηση των αεροσκαφών. Ό,τι βλέπετε σε ένα αεροπλάνο αλλά και σε ένα αεροδρόμιο, καθώς πληρώνουν υψηλούς φόρους τα αεροπλάνα, δεν είναι δωρεάν και φυσικά χρειάζονται τις αντίστοιχες πληρωμές.

Τα καύσιμα είναι μακράν το μεγαλύτερο κόστος για τις αεροπορικές εταιρείες. Αν και οι τιμές έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, δε παύει να αποτελεί ένα μεγάλο κόστος. Για παράδειγμα, ένα Boeing 737-800 σαν αυτά που χρησιμοποιεί η Ryanair, καταναλώνει περίπου 3,60kg κηροζίνης ανά χιλιόμετρο πτήσης. Το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι 300 χιλιόμετρα(ευθεία γραμμή) οπότε καταναλώνει περίπου 1 τόνο και 80 κιλά καυσίμου. Με βάση τις σημερινές τιμές(2017) ο ένας τόνος καυσίμου κοστίζει περίπου 480€.

Οπότε υπολογίζουμε το κόστος καυσίμου για μια διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη στα 520€.

Από τα 8.500€ που εισέπραξε η εταιρεία(150 άτομα χ 50€) αφαιρούμε γρήγορα τα 520€ και μας μένουν 7.980€.

Μετά το κόστος για τα καύσιμα, έρχεται η απόσβεση των αεροπλάνων, το ετήσιο κόστος μίσθωσης ή ιδιοκτησίας καθώς και η συντήρησή τους. Έχει υπολογιστεί πως περίπου 20 άτομα σε ένα αεροπλάνο, «πληρώνουν» για την συντήρηση και την απόσβεση των αεροπλάνων. Αφαιρούμε άλλα 1000€ και έχουμε υπόλοιπο 6.980€

Το επόμενο έξοδο για μια αεροπορική εταιρεία είναι οι φόροι που καταβάλλονται σε κάθε αεροδρόμιο. Εάν υπολογίσουμε ως βάση μας το αεροδρόμιο των Σπάτων, τότε τα τέλη χρήσης ανά επιβάτη αλλά και αεροσκάφος διαμορφώνονται ως εξής:

Τέλη ανά επιβάτη: 9.90€ για χώρες εντός Σένγκεν + 5€ security check + 1,92€ για τις υπηρεσίες βαλίτσας(ιμάντας).Επίσης υπάρχει μια ακόμα χρέωση για τις αεροπορικές που ανέρχεται στα 0.32€ ανά επιβάτη. Υπάρχει ακόμα το τέλος αναβάθμισης υπηρεσιών που είναι στα 12€ ανά επιβάτη. Από το συγκεκριμένο τέλος εξαιρούνται τα παιδιά έως 5 χρονών, οι πτήσεις transit, οι μεταφορές 24 ωρών καθώς και τα πληρώματα. Επίσης μερικά δρομολόγια από και προς Αθήνα(προς μικρά Ελληνικά νησιά – άγονες γραμμές) εξαιρούνται επίσης από τα συγκεκριμένα τέλη αναβάθμισης υπηρεσιών.

Σύνολο τελών για μια πτήση Αθήνα-Θεσσαλονίκη: 29.14€ / επιβάτη.

Υπάρχουν όμως και τα τέλη που χρεώνονται για το κάθε αεροσκάφος και αφορούν υπηρεσίες αποκλειστικά προς το αεροπλάνο, όπως:

Τέλη προσγείωσης: Διαμορφώνονται ανάλογα το βάρος που έχει το αεροπλάνο όταν απογειώνεται(MTOW). Στη περίπτωση του boeing 737-800 το κόστος είναι 174€ (Wikipedia τιμές MTOW ανάλογα το αεροπλάνο).

Το πάρκινγκ του αεροσκάφους κοστίζει άλλα τόσα περίπου. Πιο συγκεκριμένα εάν το αεροπλάνο σταθμεύσει στο main terminal(με πρόσβαση σε φυσούνα) τότε το κόστος είναι 1.90€ χ MTOW(αναφέρθηκε πιο πάνω). Το τελικό κόστος άρα είναι 368€ . Εάν το αεροπλάνο σταθμεύσει πιο μακριά και η αποβίβαση/επιβίβαση γίνει με λεωφορείο, τότε το κόστος είναι 259€

Επίσης, ακριβά χρεώνεται και η παροχή ενέργειας στα αεροσκάφη. Το κόστος για 50 λεπτά ρεύμα και αέρα, είναι 116€

Τέλος, 300€ είναι το τέλος γενικής χρήσης αεροδρομίου(general aviation fee)

Αναλυτικά τα τέλη χρήσης μπορείτε να τα δείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του αεροδρομίου των Σπάτων.

Οπότε το συνολικό κόστος για ένα αεροπλάνο με 170 επιβάτες και δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, είναι: 4.371€ τα τέλη για τους επιβάτες και 849€ τα τέλη για το αεροσκάφος.

Σύνολο: 5.220€

Αυτό είναι το κόστος μιας πτήσης.

Από το «ταμείο» που μας έμεινε αφαιρούμε αυτό το ποσό και μας μένει υπόλοιπο: 1.760€

Αυτό είναι το ισοζύγιο για μια πτήση Αθήνα-Θεσσαλονίκη με being 737-800 και 170 επιβάτες.

Με αυτά τα χρήματα πρέπει να καλυφθούν: μισθοί πληρώματος, δωρεάν γεύματα(εάν υπάρχουν) και αναψυκτικά, καθώς και η καθαριότητα του αεροσκάφους.

Αυτή είναι μια μέση περίπτωση καθώς από την μια τα αεροπορικά εισιτήρια υπολογίστηκαν με 50€ (μέσος όρος τιμής) ενώ το αεροπλάνο υπολογίστηκε με 170 επιβάτες πληρότητα(το boeing 737-800 της Ryanair έχει δυναμική για 192 επιβάτες – 33 σειρές εκτός της θέσης «13» επί 6 θέσεις σε κάθε σειρά)

 

Ποια είναι η γνώμη σας; Πόσο κερδοφόρα είναι τα δρομολόγια Αθήνα-Θεσσαλονίκη όπου ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και οι τιμές πέφτουν κατακόρυφα λόγω συνύπαρξης Aegean-Ryanair ; Αυτό κάνει καλό στους ταξιδιώτες, αλλά ακολουθούνται όλες οι κανόνες ασφαλείας; Υπάρχει πλήρη συντήρηση στα αεροσκάφη ή όχι λόγω περικοπής εξόδων;

Στο travelo.gr θα βρείτε φθηνά αεροπορικά εισιτήρια αλλά και χρήσιμα άρθρα – ταξιδιωτικούς οδηγούς.