Jet lag – συμπτώματα και αντιμετώπιση

Jet lag – συμπτώματα και αντιμετώπιση

 

Ως jet lag(τζετ-λάγκ) θεωρείται ο αποσυγχρονισμός ενός οργανισμού συνήθως μετά από ένα μακρινό ταξίδι με αεροπλάνο.

Για να προκύψει jet lag θα πρέπει να ταξιδεύετε από Ανατολικά προς Δυτικά(ή το αντίθετο) και να περάσετε από αρκετές διαφορετικές ώρες ζώνης, σε σύντομο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα ένα ταξίδι από την Αθήνα στην Ν.Υόρκη, με αεροπλάνο, σίγουρα θα σας δημιουργήσει συμπτώματα τζετ λαγκ καθώς αλλάζετε πολλές ζώνες ώρας, μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα(λιγότερο από 12 ώρες)

Τα ταξίδια με τρένο, πλοίο, κτλ δε δημιουργούν jet lag καθώς η κίνησή τους είναι πολύ πιο αργή κι έτσι ο οργανισμός μπορεί να προσαρμοστεί στις αλλαγές της ώρας.

 

Jet lag συμπτώματα

 

Τα συμπτώματα του τζετ λαγκ ποικίλουν ανάλογα τον οργανισμό και το πόσες ζώνες ώρας αλλάξατε. Τα συμπτώματα του jetlag ξεκινάνε από διαταραχές στον ύπνο όπως να ξυπνάτε πολύ νωρίτερα από το προγραμματισμένο, να έχετε διακοπτόμενο ύπνο, μειωμένη αντίληψη, αυξημένη κούραση, συχνούς πονοκεφάλους,κ.α.

Αυτό συμβαίνει καθώς το βιολογικό ρολόι «ξεκουρδίζεται» και δε μπορεί άμεσα να προσαρμοστεί στις νέες ζώνες ώρας.

Για να εμφανιστούν τα συμπτώματα του τζετ λαγκ, θα πρέπει να αλλάξετε τρεις ή περισσότερες ζώνες ώρας, σε σύντομο χρονικό διάστημα. Λάβετε υπόψιν ότι μερικοί άνθρωποι μπορούν να πάθουν μικρής έκτασης jet lag ακόμα και μόνο με την αλλαγή της θερινής ώρας!

 

Μεγαλύτερο jet lag πρόβλημα στα ταξίδια

 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα δημιουργείται στα ταξίδια που γίνονται προς Ανατολικά, κι αυτό γιατί ο οργανισμός πρέπει να «τρέξει» ώρες μπροστά, ώστε να προλάβει το τοπικό ρολόι.

 

Πως να αποφύγετε το Jet lag

 

Η αποφυγή του τζετ λαγκ και των συμπτωμάτων του ξεκινάει πριν την αναχώρηση. Πλέον υπάρχουν ειδικά γυαλιού ηλίου που αναστέλλουν την παραγωγή της μελατονίνης και καθυστερούν ή προπορεύουν αντίστοιχα τον κιρκαδικό ρυθμό – το βιολογικό ρολόι δηλαδή. Οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων συνήθως φοράνε αυτά τα ειδικά γυαλιά πριν την αναχώρηση κι έτσι σιγά σιγά ο οργανισμός προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες που θα αντιμετωπίσει μόλις βρεθεί εκεί.

Καλό θα είναι, ειδικά πριν από κρίσιμα επαγγελματικά ραντεβού ή αποφάσεις ζωής, να μεσολαβεί ένα διάστημα 2-4 ημερών ώστε να βρεθείτε στη προ-ταξιδιού κατάστασή σας.

 

Jet lag θεραπεία

 

 Προσπαθήστε να μη κοιμηθείτε μόλις φτάσετε στον προορισμό σας, παρά μόνο όταν νυχτώσει και έρθει η φυσιολογική ώρα του ύπνοι. Αυτό θα σας βοηθήσει να ξεπεράσετε το τζετ λαγκ ακόμα γρηγορότερα.

Ακόμα, προσπαθήστε να ταξιδέψετε ξεκούραστοι και μη βασίζεστε στο ότι θα κοιμηθείτε στο αεροπλάνο.

Καλά –υπερατλαντικά – ταξίδια!

Κοινοποιήστε το άρθρο στους φίλους σας!

You may also like...